Pedagogisch project

Een school voor kinderen

Durf groeien en openbloeien! Een kind dat zich goed voelt, kan en wil ontdekken en leren. Als school werken we aan een krachtige, contextrijke leeromgeving om dit natuurlijk proces te stimuleren, te sturen en te ondersteunen.

We willen dat een kind op onze school zijn eigenheid kan behouden door in een sfeer te werken die aanvaardend en positief bevestigend is. We willen dat elk kind zich goed voelt en een positief zelfbeeld behoudt.

Kinderen ontwikkelen zichzelf binnen onze samenleving. Op onze school verwerven ze de nodige kennis, vaardigheden en attitudes om zich volgens hun eigen weg ten volle te kunnen ontplooien in de maatschappij.

De Pit is een school die opteert voor een open pedagogisch project, waarin de inbreng van de kinderen centraal staat. De ervaringsgerichte aanpak en het binnenbrengen van de sociale realiteit zijn hierin essentieel. Kinderen krijgen de gelegenheid om eigen ideeën uit te werken. Als leerkracht begeleiden we hen in dit proces en proberen we de eigen ervaring van kinderen nog meer te verrijken.

Elk van onze kinderen heeft een rugzak, waarbij we hen stimuleren om deze te vullen, zodat ze uitgroeien tot creatieve, kritische, bewogen, respectvolle en geëngageerde persoonlijkheden. We leren hen met een open geest naar de wereld te kijken en geven hen kansen om hun eigen talenten, sterktes en zwaktes te ontdekken, te ontplooien en te delen.

Op onze school is er ruimte voor de inbreng van kinderen. Zij bepalen mee het aanbod in de klas, maar leren tegelijkertijd omgaan met de verantwoordelijkheden die hieraan vasthangen.

Kinderen maken deel uit van een klasgroep en dragen hier mee verantwoordelijkheid voor. Ze kunnen hun eigen mening vertolken en helpen elkaar waar het mogelijk is. Kinderen leren dat een groep slechts goed functioneert als iedereen rekening houdt met regels en afspraken. Deze komen tot stand in samenspraak met de kinderen. Kinderen weten heel goed waarom afspraken er gekomen zijn en kunnen zich er dan ook gemakkelijker aan houden. In deze groep krijgen kinderen de ruimte om te zijn wie ze zijn. We leren kinderen dat iedereen anders is en dat niet iedereen hoeft uit te blinken in elk domein. Aan de andere kant stimuleren we kinderen om datgene waar ze zelf goed in zijn ter beschikking te stellen van de hele groep. Op die manier leren kinderen van elkaar en ondersteunen ze elkaar waar dat kan of nodig is.

Dit alles krijgt vorm door de Freinet-pedagogie. We werken met een kring, schrijfsels, werkplannen, projecten en ateliers. Kinderen werken coöperatief samen in hoeken en tijdens onderzoekswerk. Deze technieken bieden duidelijke structuren en geven een houvast aan de begeleiders.

Iedere begeleider en ieder schoolteam is anders en gaat hier flexibel mee om.

De concrete uitwerking van deze Freinettechnieken wordt voortdurend geëvalueerd, bijgestuurd en uitgediept door het volledige (leerkrachten)team, steeds met de schoolvisie in het achterhoofd.

Maatschappelijk doel

Wij willen er attent op maken dat de Freinetpedagogie zich niet alleen richt naar het alternatieve circuit. Wij gaan ervan uit dat deze pedagogiek er is voor alle kinderen en niet alleen voor kinderen wiens ouders een bewuste keuze maken voor deze onderwijsvorm. Hierbij willen wij ook ‘alle kinderen’ integreren en een spiegel vormen van de samenstelling van de populatie. Dus een school waar ook kinderen met een andere huidkleur, met minder kansen, met een ander geloof of geen, met een andere moedertaal… deel van uit maken.

Het belangrijkste streefdoel van de Pit is de kinderen in een multiculturele samenlevingsvorm te laten opgroeien, met begrip en waardering voor elkaar. De Freinetpedagogie biedt kinderen in de toekomst heel veel voordelen: ze hebben immers leren samenwerken, samen leren en samenleven. Zo wordt solidair, verdraagzaam en communicatief zijn, … realiteit in ons toekomstig maatschappelijk concept. Wij blijven zoeken en inspelen op de hedendaagse problematieken om een betere toekomstige samenleving na te streven.

Een school waar ouders welkom zijn

Het doel van ouders en leerkrachten is een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van de kinderen.

Goede contacten tussen de ouders en leerkrachten is voorwaarde voor zo’n ontwikkeling. Samen zie je meer dan alleen, aangezien een kind zich context en plaatsgebonden anders kan gedragen. Een goede afstemming tussen ouders en school komt het welbevinden en de zorg voor het kind dus alleen ten goede.

Ouders zijn altijd welkom. Vanuit hun mogelijkheden en ervaringen kunnen zij ook deelnemen aan het klasgebeuren om zo voor de kinderen een verrijkende inbreng te zijn bij projecten, leesatelier, klas- en schoolatelier of het begeleiden van een uitstap. Daarnaast kunnen zij meedenken over ideeën tijdens de ouderraadvergaderingen, leerkrachten bijstaan en ondersteunen als klasouders en overleggen in de schoolraad.

Begeleiden en ondersteunen

Tijdens de schooluren rekenen we bij bepaalde activiteiten graag op de medewerking van ouders. Denk aan leesouders, medewerkers aan het atelier en sport, begeleiders bij uitstappen,…. De leerkrachten staan in voor een pedagogische taak , maar kunnen zeker helpende handen gebruiken bij praktische en organisatorische taken. Daarnaast vragen wij ouders om zich te engageren voor alle kinderen en het geven van gepaste feedback op het gedrag van de kinderen indien nodig. Wil je graag een handje bijsteken, meldt dit dan zeker aan de leerkracht of de coördinator.

Alle hulp is welkom!

Ouderparticipatie

De school voert een open deurpolitiek, d.w.z. vanaf 8u25 ben je  welkom  op de speelplaats of in de klas voor een zachte start van de dag. Eens de bel is gegaan om 8u40 , vragen we ouders om de speelplaats te verlaten. Om 8u50 gaan de poorten aan de Veemarkt dicht. Vanaf dan ben je welkom langs de ingang Overstraat 37.  (Groot)ouders die in de klas komen helpen vragen we om de poorten/deuren goed te sluiten wanneer je naar binnen of buiten gaat.

Verder betekent ouderparticipatie dat je, ieder volgens eigen mogelijkheden, de school helpt. Het zou fijn zijn als jullie deelnemen aan onze klasbabbels. Dat zijn een aantal avondvergaderingen per jaar die gaan over de werking van de klas/kamp. Daarop worden niet de vorderingen van ieder kind besproken, maar wel het groepsgebeuren. Welke projecten /kampen lopen er, wat is er op school allemaal op til, hoe springt de leerkracht met onderwerp x of y om, hoe ziet de groepsdynamiek in de klasgroep eruit, enz. Deze vergaderingen zijn het kloppend hart van de school en daarom is je aanwezigheid belangrijk. De leerkracht leidt het gesprek met steun van de klasouder zodat er ook niet gepraat wordt over dingen die daar niet thuis horen (vb. individuele problematieken of onderwerpen over personen die niet aanwezig zijn).

Daarnaast is er twee keer per jaar een individuele bespreking tussen ouders en de leerkracht. Dan gaat het specifiek over de evolutie van het eigen kind.

Op schoolniveau zou het fijn zijn als (groot)ouders één keer per jaar een aantal uur vrijwillig meewerken aan de Happening, kriebelouders, leesouders, ateliers …

We beseffen dat in een maatschappij, waarbij de meeste jonge mensen met twee gaan werken, we realistisch moeten zijn in onze verwachtingen. We beschouwen dan ook de deelname niet als een verplichting maar wel als een engagement met leuke neveneffecten, zoals het beter leren kennen van de school en andere ouders.

Naast al deze structurele mogelijkheden zijn er ook tal van sporadische engagementen. Binnen het klasgebeuren gebeurt het vaak dat we beroep doen op (groot)ouders om hun specifieke kennis mee te delen. Als er in een klas een project “ziekenhuis” loopt, is het leuk als een echte verpleeg(st)er komt vertellen over zijn/haar werk en de bloeddruk van kinderen komt meten. Bij een project “techniek” kan iemand de werking van één of ander werktuig toelichten. Bij een project “voertuigen” kan je mee helpen een tractor of limousine op school te krijgen enz. Bij de kampen is er mogelijkheid om mee te gaan als ondersteuner van de leerkracht, bij uitstappen kan je de groep vervoeren, bij atelierwerking kan je zelf een artistiek atelier leiden… En je bent zeker ook welkom in de klassen waar je zelf geen (klein)kinderen hebt!

Er zetelen ook ouders in de ouder- en schoolraad. Zij hebben een adviesfunctie

Tot slot heeft elke klas één of twee “klasouders”. Dat is een persoon die heel dicht bij de leerkracht staat. Hij of zij helpt de leerkracht bij de organisatie van uitstappen en bij allerlei andere praktische zaken. De klasouder is ook een brugfiguur naar de andere ouders van de klas.

Een dag op onze school

Voor- en naschoolse opvang

Op school is er elke ochtend betaalde opvang van 7u15 tot 8u25. Vanaf 8u25 zijn jullie welkom op de speelplaats en is er bewaking voorzien door het team. Leerlingen die voor 8u25 voor de poort staan, staan daar op de verantwoordelijkheid van de ouders. ’s Avonds begint de opvang om 15u45 (op vrijdag om 15u15) en eindigt om 18u stipt. Op woensdag namiddag is er opvang van 12u05 tot 14u. Alle kinderen die op het einde van de schooldag niet opgehaald werden, gaan automatisch naar onze opvang.

Voor de ochtend- en avondopvang betaal je 1,20 euro per begonnen half uur per kind. Van 8u tot 8u25 betaal je 0,60 euro ongeacht het aankomstuur. We werken met een scanner en een unieke code per kind om het start- en einduur vast te leggen. De opvangverantwoordelijke scant de code van jullie kind als jullie aankomen. Wacht daarom aan de toog om het overzicht te bewaren. Het huishoudelijk reglement van de opvang kan je inkijken in de opvang zelf of op Smartschool.

Maandelijks ontvang je via smartschool een factuur voor de gepresteerde beurten. Indien je kind later dan het einduur afgehaald wordt, betaal je per gezin per begonnen half uur 10 euro cash aan de opvangverantwoordelijke.

Dag Voormiddag Namiddag
maandag 07.15u-08.25u 15.45u-18.00u
dinsdag 07.15u-08.25u 15.45u-18.00u
woensdag 07.15u-08.25u 12.05u-14.00u
donderdag 07.15u-08.25u 15.45u-18.00u
vrijdag 07.15u-08.25u 15.15u-18.00u

De school begint

In de ochtend vanaf 8.25u wordt iedereen verwelkomt aan de poort door de directie en de secretariaatsmedewerker. Leerlingen hebben dan de keuze om nog even op de speelplaats , onder toezicht, een frisse neus te halen of reeds door te gaan naar de klas waar de klasleerkracht aanwezig is.  Ouders kunnen indien gewenst hun kind mee begeleiden naar de klas voor een zachte start en/of een kort informeel gesprek met de leerkracht. Ook de directie en de secretariaatsmedewerker staan dan paraat voor uw vragen. Voor alle andere gesprekken maken ouders via smartschool een afspraak met de klasjuf/zorg/directie.

Om 8u40  klinkt de bel, ouders nemen dan afscheid van hun kinderen. Op die manier kunnen de leerkrachten vlot aan de dag starten. Zowel bij de kleuters als bij de lagere school starten we met de check in/ kring rond 8u40.

Dagen voormiddag namiddag
maandag 08.40u-12.35u 13.35u-15.30u
dinsdag 08.40u-12.35u 13.35u-15.30u
woensdag 08.40u-11.50u
donderdag 08.40u-12.35u 13.35u-15.30u
vrijdag 08.40u-12.35u 13.35u-15.00u

Speeltijden

Dagelijks worden de speeltijden georganiseerd van 10u40 tot 10u55 voor het kleuter- en lager onderwijs. De middagpauze is van 12u35 tot 13u35. In de namiddag hebben de kleuters en de lagere school apart speeltijd.

Tussendoortjes

Als school streven we naar een gezonde levensstijl. Sporten en gezonde voeding vinden we belangrijk. Fruit en/of een gezonde koek zonder chocolade (in een koekendoos!) mag mee naar school als tussendoortje. Snoep en chocolade is niet toegelaten. Op school drinken we water. De kinderen krijgen zowel in de voormiddag als in de namiddag de mogelijkheid om iets te eten en te drinken. Op een schooldag eet je kind minstens 1 keer een stuk fruit of groente. Het andere tussendoortje kan een stuk fruit, groenten, een gezonde koek of noten zijn. Op woensdag is het fruitdag op school, dan geef je een stuk fruit of groente mee als tussendoortje. De hele dag door kunnen kinderen water drinken. Sommige kinderen mogen bepaalde voedingsmiddelen wegens gezondheidsredenen niet eten of drinken. In overleg met ouders wordt er voor deze kinderen een alternatief gezocht.

Middag

’ s Middags stoppen we om 12u35. De kinderen eten dan in de klassen hun boterhammen op.

Ouders die hun kinderen tijdens de middag komen ophalen, zijn welkom via de rode deur in de Overstraat 37. Ze halen hun kinderen zelf op in de klas. Om 13u35 starten de lessen terug. We zijn niet voorzien van een slaapklasje.

Na school

Op maandag, dinsdag en donderdag eindigt de school om 15u30, op woensdag eindigt de school om 11u50 en op vrijdag eindigt de school om 15u.

Ouders mogen hun kinderen opwachten op de speelplaats. Er is steeds een kwartier bewaking door alle leerkrachten. Dit is ook een moment waarop u als ouder een informeel gesprek kan aangaan. De zorg kan u dan aan de schoolpoort terugvinden. Daarna start de opvang voor de kinderen waarvan de ouders nog niet aanwezig zijn op de speelplaats.

Praktisch

Vervoer

De ingang van de school is gelegen aan de Veemarkt in het centrum van Diest. Op de Veemarkt kan je gedurende 30 minuten gratis parkeren en ook aan het zwembad kan je gratis je auto kwijt (denk aan je parkeerschijf!). Om de veiligheid te kunnen garanderen, mag je op dat moment geen gebruik maken van andere ingangen (Overstraat). Op het terrein wordt niet gefietst. Alle eigen fietsen kunnen geparkeerd worden in de fietsenstalling links van de ingang.

Afgelopen jaren werden er veel fietsjes aangekocht door onze school. Hierdoor kunnen kleuters en de leerlingen van de eerste graad alle dagen, tijdens de eerste en de middagspeeltijd, fietsen op de verharde speelplaats (niet ’s ochtends of ’s avonds).

Fietsen, steps, rolschaatsen, skateboards, … zijn enkel toegelaten op de speelplaats op wieltjesdagen of tijdens middagsport.

Onze school biedt geen busvervoer aan.

Communicatie

Om een vlotte communicatie met ouders te garanderen communiceren wij zoveel mogelijk via Smartschool. Alle brieven, vragen en oproepen worden via Smartschool verstuurd.

De eerste schooldag geven we jullie via een brief de precieze instructie over hoe je je kan aanmelden op smartschool. De secretariaatsmedewerker helpt ook graag waar mogelijk.

Indien je geen toegang tot het internet hebt, geven wij graag alle informatie door op papier. Geef ons gerust een seintje.

WhatsApp-groepjes gebruiken we enkel om vervoer te regelen en te melden dat er een bericht werd gestuurd via Smartschool.

Social media wordt alleen gebruikt voor het delen van algemene foto’s en het aankondigen van evenementen op school.

Schoolonkosten en facturatie

In het kader van kosteloos onderwijs vragen wij geen geld voor alle schoolbenodigdheden. Vanaf het eerste leerjaar  gaat elke klas jaarlijks op kamp en dit kadert binnen de klassikale werking. We vragen we hiervoor een bijdrage van 520 euro over de hele lagere school loopbaan. (= minder scherpe maximumfactuur):

Deze betalingen worden gefactureerd met een bijhorende mededeling. Ouders die deze bijdrage van de kampen niet kunnen betalen, mogen hiervoor contact opnemen met de coördinator. Op die manier kan er een individueel aangepast betalingsplan (rekening houdend met de mogelijkheden van de ouders) opgesteld worden.

Toch kan onze school niet voor alle kosten instaan. Voor bepaalde activiteiten (bv. bezoek aan tentoonstelling, toneel- of theatervoorstelling, workshops, sportactiviteiten tijdens de onderwijstijd, zwemmen…), waaraan uw kind deelneemt, zijn wij genoodzaakt een minimale bijdrage te vragen (= scherpe maximumfactuur):

  • Kleuters:             55 euro
  • Lagere school :  105 euro

Levensbeschouwelijke vakken

Als ouder van de lagere school heb je de keuzemogelijkheid tussen verschillende erkende levensbeschouwelijke vakken. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om vrijstelling van levensbeschouwelijke vakken aan te vragen. De keuze voor een vrijstelling dien je in bij de directeur binnen de acht kalenderdagen te rekenen vanaf de dag van inschrijving of uiterlijk op 30 juni van het lopende schooljaar als je keuze voor een vrijstelling een verandering van keuze is. Als je kind vrijgesteld is van de verplichting om les te volgen in één van de erkende godsdiensten of de niet-confessionele zedenleer, dan moet je kind de vrijgekomen lestijden spenderen aan de studie van je eigen levensbeschouwing. Je kind mag tijdens deze lestijden niet van school wegblijven.

Wie voor het eerst een keuze moet maken (kinderen die in het eerste leerjaar stappen en de nieuwe kinderen van de lagere school) dient het nodige keuzedocument in te vullen. Wie wil wijzigen van keuze (een andere keuze dan wat je kind vorig schooljaar heeft gekozen) dient een nieuw keuzedocument in te vullen. Dit moet echter gebeuren voor 30 juni van het voorgaande schooljaar. Veranderingen vinden dus niet plaats tijdens het lopende schooljaar. Deze documenten kan u op het secretariaat verkrijgen.

Wie bij hetzelfde levensbeschouwelijk vak van vorig schooljaar blijft, hoeft helemaal niets te doen.

Wat als je kind ziek is?

Wanneer je kind niet aanwezig kan zijn op school verwittig je ‘s morgens de school telefonisch.

Voor alle leerlingen in de lagere school geldt er een voltijdse leerplicht. D.w.z. dat je als ouder zelf vier keer per schooljaar een ziektebriefje mag schrijven. De school voorziet hier voorgedrukte briefjes voor, de zogenaamde z-briefjes. Zo’n z-briefje kan alleen als je kind maximaal drie opeenvolgende kalenderdagen ziek is. Is je kind langer ziek? Dan heeft hij of zij een medisch attest van een dokter nodig. Ziektebriefjes mogen steeds bezorgd worden aan de klasleerkracht zodra je kind weer naar school komt. Moet je kind langer dan tien dagen thuis blijven, dan moet je het doktersattest onmiddellijk aan de klasleerkracht bezorgen ( niet op het secretariaat!).

Voor alle leerlingen vanaf 5 jaar in de kleuterschool geldt er een leerplicht van 290 halve dagen. D.w.z. dat je als ouder zelf ziektebriefjes mag schrijven zolang je voldoet aan de 290 halve dagen aanwezigheid. Dat zijn ook de zogenaamde z-briefjes. Deze kan je schrijven voor een periode die langer is dan drie opeenvolgende kalenderdagen. Een doktersbriefje kan ook. Ziektebriefjes mogen steeds bezorgd worden aan de klasleerkracht zodra je kind weer naar school komt.

Besmettelijke ziektes en medicatie

Als je kind ziek is, is de kans op besmettingen voor de andere kinderen reëel. Niet voor alle ziektes of aandoeningen echter is dit gevaar even groot. De stelregel bij ons op school is, dat als de kans op besmetting groot is, het kind thuis dient te blijven.

Besmettelijke ziekten moeten gemeld worden aan de directeur of het clb. Dit geldt voor de volgende infecties: bof, buikgriep, Covid 19, voedselinfecties, buiktyfus, hepatitis A, hepatitis B, hersenvliesontsteking, infectie met EHEC, infectie met Shigella, kinderverlamming (polio), kinkhoest, krentenbaard, kroep, mazelen, roodvonk, schimmelinfecties, schurft, tuberculose en windpokken.

Tevens dienen de begeleiders in de Pit geen medicatie toe! Ouders geven zelf de medicatie die kinderen eventueel nodig hebben. Bij chronische ziekten of andere uitzonderlijke situaties, kan er een uitzondering gemaakt worden. Als het toch nodig zou zijn om medicatie op school te nemen, dan kan dit onder de volgende voorwaarden:

  • De dokter vult een attest in waarop bevestigd wordt dat de leerling medicijnen op school moet
    nemen.
  • De medicijnen worden samen met het attest van de dokter aan de leerkracht gegeven.

De leerkracht/school kan op geen enkel ogenblik verantwoordelijk gesteld worden voor bijwerkingen die bij het kind optreden naar aanleiding van het toedienen van deze medicatie.

Wanneer je kind op school ziek of onwel wordt, nemen wij altijd contact op met de ouders of indien zij niet bereikbaar zijn met een andere verantwoordelijke (oma, opa, …). Het is best dat in dat geval je kind zo snel mogelijk opgehaald wordt op school. Bij dringende gevallen bellen wij de hulpdiensten rechtstreeks.

Op onze school hanteren we een luizenprotocol. Deze kan je nalezen op Smartschool of op het secretariaat. Hiermee proberen we onze school luizenvrij te houden.

Verjaardagen

Het vieren van een verjaardag is een feest!

Wij zetten onze jarige kinderen heel graag in de bloemetjes! Jarigen mogen een traktatie meebrengen voor de klasgenootjes, maar dit is uiteraard geen verplichting. Geschenkjes meebrengen voor alle klasgenootjes apart vinden we geen goed idee. Een voorleesboek of een spelletje voor de klas zijn fijne alternatieven, maar ook dit is absoluut geen verplichting.

Waarmee kan je trakteren?

Mag wel Mag niet
fruit chips
cake chocolade
popcorn frisdrank
tapas snoep
smoothie
wafel
droge koek
rijstwafels
pannenkoeken
Taart
Ijsjes

Alleen naar huis

We vinden het belangrijk dat leerlingen de school op een veilige manier verlaten. Om een overzicht te bewaren over de leerlingen die zelfstandig de school mogen verlaten, moeten de ouders hiervoor uitdrukkelijk toestemming geven . Deze leerlingen krijgen een badge om aan de boekentas te hangen. De zorg probeert op het einde van de dag maximaal de kinderen die de school verlaten mee te controleren. Uiteraard blijft het een gedeelde verantwoordelijkheid. We rekenen erop dat ouders hun kinderen ook attent maken over de veiligheid aan de schoolpoort. Breng de leerkracht of de school steeds op de hoogte wanneer de kinderen door andere personen dan normaal opgehaald worden. Indien er geen duidelijkheid is, gaan de kinderen automatisch naar de opvang.

Schoolmateriaal

Op onze school krijgen de kinderen al het nodige materiaal om de eindtermen te bereiken en de ontwikkelingsdoelen na te streven. Hiermee beantwoorden we ook aan de kosteloosheid van het basisonderwijs. Uiteraard blijft het materiaal dat door de school is aangekocht, op school bewaard.

We vragen voor je lagere schoolkind(eren) om een boekentas, waarin een A4-map past, aan te schaffen.

Turnen en zwemmen

Vele ouders staan erop dat hun jonge spruiten eens flink de benen kunnen strekken. Daar staan wij achter. Elke week staat er sport en spel op het programma. De meeste uren worden door een leermeester lichamelijke opvoeding gegeven.

Kinderen van de lagere school voorzien een turnzak met een korte broek, T-shirt en gymschoenen met witte zolen.

Zowel de oudste kleuters ( K2 start na de herfstvakantie) als de lagere schoolkinderen gaan maandelijks zwemmen onder begeleiding van de turnleerkracht en de leerkracht. In een zwemzak horen best 2 handdoeken, 1 kleine voor de voeten en 1 voor de rest van het lichaam, en een zwempak of -broek. Het zwembad vraagt uitdrukkelijk om geen lange zwemshorts te dragen. Zwemouders die de groepen willen helpen begeleiden zijn altijd welkom en dienen een korte broek (boven de knie) te dragen. Meer richtlijnen bij het begeleiden van het zwemmen, worden meegedeeld tijdens de infoavonden . Zwemdata worden doorgegeven via Smartschool. Een kind reminder volgt een week voor de zwemweek via vakken op Smartschool.

Atelier

Doorheen het schooljaar organiseren we ateliers waarbij kinderen kunnen kiezen uit een heel divers aanbod. Ook ouders die over creatieve of andere vaardigheden beschikken kunnen deelnemen aan het organiseren van een atelier. Daarnaast is elke ondersteunende hulp welkom. Richtlijnen , data en  de werking van onze ateliers worden doorgegeven via Smartschool.

Toneel en cultuurevenementen

Wij vinden het belangrijk dat kinderen van jongs af aan ook in contact komen met theater, film en tentoonstellingen. Wij zullen hier zoveel mogelijk aan deelnemen.

De speelplaats

De kinderen spelen tijdens de voorziene speeltijden op de daartoe voorziene ruimte. De kleuters mogen net als de andere kinderen gebruik maken van de hele oppervlakte. Specifieke afspraken worden samen met de kinderen gemaakt en kan je ook steeds volgen in de verslagen van de schoolraad. Je kan de afspraken op de speelplaats terugvinden. We zorgen voor een actief aanbod, maar staan ook stil bij de kinderen die nood hebben aan een moment van rust tijdens de pauzes.

Geld, waardevolle voorwerpen, speelgoed, huisdieren

Dit laten we best thuis. Alle betalingen verlopen via een overschrijving. Je kind hoeft dus normaal geen geld  mee te brengen naar school, tenzij anders aangegeven door spontane acties van de kinderen zelf. Daarnaast kan de school nooit verantwoordelijk worden gesteld voor verlies of verdwijning van waardevolle voorwerpen.

Rookverbod

In onze school is er altijd en overal een totaal verbod van producten op basis van tabak of van soortgelijke producten. Het schoolteam zal continu toezien op de naleving van dit verbod. Bij het niet naleven van dit verbod zal de betrokken persoon de toegang tot het schooldomein ontzegd worden.

Gsm-gebruik

Gsm’s zijn niet toegestaan op de speelplaats, in de klassen of tijdens schoolse activiteiten. We hebben alle begrip voor het bezit in functie van de bereikbaarheid voor en na school, maar tijdens de schooluren is een gsm niet nodig. Leerlingen die toch in het bezit zijn van een gsm geven deze het best af aan de leerkracht tijdens de dag voor de veiligheid. Al kan de school, nog de leerkracht aansprakelijk gesteld worden voor schade of diefstal. Ook tijdens het kamp, zijn gsm’s niet toegestaan. Bij uitzonderingen, zal er altijd eerst een overleg met de leerkracht/school plaatsvinden.

Levensbeschouwelijke kentekens

Om het pedagogisch project van het GO! te kunnen realiseren zijn we verplicht om in onze school het dragen van levensbeschouwelijke kentekens niet toe te laten.

Het verbod geldt voor alle zichtbare levensbeschouwelijke kentekens. Het verbod is van toepassing tijdens alle onderwijsactiviteiten, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Enkel tijdens het levensbeschouwelijke vak, mogen de aanwezige leerlingen zichtbaar levensbeschouwelijke kentekens dragen.

Uitstappen en kampen

In elke klas worden een aantal didactische uitstappen georganiseerd die passen in een project of thema. Dit kan een bezoek zijn aan een museum, een theatervoorstelling, verkeerspark, speeltuin, bos, …. Onze meerdaagse uitstappen kaderen ook in het pedagogisch project van de school. Ze zijn voor de kinderen een leerrijke ervaring op gebied van sociale vaardigheden en beogen natuurlijk ook het leren door ervaren.

Informatiekanalen

Oudercontacten

In december en in juni staan er oudercontacten gepland. Tijdens deze gesprekken met de klasleerkracht ( en /of zorg en directie op aanvraag) gaan we in op groei van :

Website

www.freinetschooldepit.be

klasgroepen

De kinderen zitten bij de jongste kleuters in graadklassen en voor de 2de en 3de kleuterklas en de hele lagere school in jaarklassen. De leerkracht begeleidt steeds twee jaar dezelfde klasgroep. De capaciteit voor het schooljaar 2024-2025 is vastgelegd op maximum 22 kinderen per leerjaar in de lagere school en per geboortejaar in de kleuterschool.

Inschrijven van leerlingen

Je kiest als ouder en gezin voor het Freinetonderwijs en De Pit.

Wat kan je dan doen?

Van 25 februari t.e.m. 18 maart 2025 is het mogelijk om u aan te melden voor inschrijving. Op onpartijdige manier wordt beslist wie een ticket krijgt. De eerste 50% van de bezetting zijn degenen die De Pit als eerste keuze hebben opgegeven. De overige 50% is gebaseerd op afstand van de school. Uiterlijk 25 april weet u of u een ticket heeft om uw kind in te schrijven. (De anderen kunnen zich op de wachtlijst plaatsen.) Vanaf 28 april t.e.m. 19 mei 2025 kan u met dit ticket uw kind inschrijven op de website. Opgelet: Na 19 mei 2025 vervalt uw ticket. Vanaf 27 mei kan men zich vrij inschrijven indien er nog plaats is.

Instappertjes

ma 02/09/2024
ma 04/11/2024
ma 06/01/2025
ma 03/02/2025
ma 10/03/2025
di 22/04/2025
ma 02/06/2025

Bereken de instapdatum van jullie kind hier: Bereken de instapdatum voor je kleuter (vlaanderen.be)

Anderen:

  • Informeer bij de school of er nog een plaatsje vrij is.
  • Maak eventueel een afspraak voor een inschrijving.
  • Geen plaatsje vrij? Zet je zeker op de wachtlijst.

Samenwerking CLB

Als school werken we samen met CLB Limburg Noord Adite. Dit om zorgvragen over leerlingen te behandelen om voor medische opvolging. Ook als ouder kan je altijd vrijblijvend contact opnemen met dit CLB.

Contactpersonen clb

Miet Vanrompay : 013/ 39 38 34  →  miet.vanrompay@clblimburgnoordadite.be

Vakantie en vrije dagen

Hervatting der lessen ma 02/09/2024
Startvergadering ouderraad do 12/09/2024 om 20u
Pedagogische studiedag wo 18/09/2024
Pedagogische studiedag wo 16/10/2024
Herfstvakantie ma 28/10/2024 t.e.m. zo 03/11/2024
Wapenstilstand ma 11/11/2024
Afterwork vr 22/11/2024
Facultatieve vrije dag vr 06/12/2024
Kerstvakantie ma 23/12/2024 t.e.m. zo 05/01/2025
Pedagogische studiedag ma 27/01/2025
Quiz za 22/02/2025
Krokusvakantie ma 03/03/2025 t.e.m. zo 09/03/2025
Pedagogische studiedag wo 26/03/2025
Paasvakantie ma 07/04/2025 t.e.m. ma 21/04/2025
Feest van de arbeid do 01/05/2025
Facultatieve vrije dag vr 02/05/2025
Happening za 17/05/2025
Hemelvaartsdag do 29/05/2025
Vrije dag vr 30/05/2025
Pinkstermaandag ma 09/06/2025
Einde schooljaar vr 27/06/2025 om 12u